Dolcedo Italië

Dolcedo. Vakantie Italië.

Vlak onder Lecchiore ligt het dorp Dolcedo. Je komt er langs als je de berg op rijd naar Lecchiore, wij zijn er 2 keer naar toe gewandeld voor het avond eten. Ook hebben we er op de dag van vertrek nog even cappuccino gedronken. Ik vond het een erg charmant dorp en zeker wel fotogeniek.

Dolcedo.

DolcedoWe zijn zondag avond voor de eerste keer naar Dolcedo gewandeld. Bij het kerkje links af slaan en dan het pad volgen.  Dat had onze gast vrouw verteld, ze had ook gezegd dat het een korte wandeling was en we deze beter niet in het donker konden doen. Terwijl we naar beneden liepen begrepen we halverwege wat ze bedoelde, sommige stenen lagen los en je moest echt wel opletten waar je je voeten plaatste.

steegje DolcedoAangekomen in Dolcedo hadden we het allebei erg warm en snakte naar iets te drinken. Het was 30 graden en zo’n wandeling hakt er dan wel in. We vonden al snel een terras waar we neer streken voor cola (voor mij) en bier (voor Tommy). Toen ik Tommy na een uurtje op rook wees werd hij enthousiast. Ze hebben een echte hout oven zei hij gelijk. Hij vroeg het nog even na en ja hoor, een hout oven werd op dit moment aangestookt. Tommy reserveerde een tafeltje voor half 7, hier gaan we straks echte pizza eten vertelde die blij.

Omdat we nog anderhalf uur te gaan hadden besloten we te wandelen. Ik wilde de rest van het dorp wel zien. Ik werd verliefd op de smalle straatjes, de huisjes met dikke muren en oude stenen en zwijmelde weer bij de gedachte van wonen op zo’n plek als deze.

Dolcedo ItalyIk klikte er anderhalf uur op los en daarna zijn we gaan eten. De pizza was heerlijk, de bodem was perfect en de bediening vriendelijk. Om 8 uur werd het al schemerig en besloten we terug naar Lecchiore te wandelen. Het eerste stuk was steil omhoog en met een volle maag is dit best een uitdaging. Halverwege deze wandeling werd het echt donker en vond ik het een tikkie eng, spannend. Je hoort van alles om je heen maar je ziet geen moer. (om het maar zo plat te zeggen..)

via Andrea costaOok was het opletten geblazen om niet van het pad af te dwalen, in het donker ben je dan snel verdwaald. Uiteindelijk heb ik de zaklamp van mijn Iphone gebruikt om zeker te zijn van een veilige thuis komst. Ik ben me tijdens deze wandeling meerdere malen rot geschrokken van onverwachts geluid direct naast mijn voeten.

Uiteindelijk spotte ik de boosdoeners in het donker. Enorm dikke padden doken weg in het struik gewas! Die hadden natuurlijk heerlijk op de grote stenen liggen opwarmen waar wij onze voeten neer kwamen zetten. Ik ben gewoon geen held in het donker! We hijgde allebei als oude paarden maar kwamen weer aan in het dorpje en deden in de tuin nog een drankje.

plantjesOp vrijdag avond deden we de wandeling nog een keer en aten weer pizza in het dorp. Dit keer bij een ander restaurantje, erg vriendelijk personeel en niet duur. Twee pizza, een cola, een groot glas bier en 2 espresso kosten 27 euro. Mooi prijsje! Ik maakte nog meer foto’s en dit keer vertrokken we iets eerder terug naar Lecchiore, zoveel mogelijk daglicht bij de wandeling is toch wel prettig : )

Op de ochtend van vertrek nog cappuccino gedronken in Dolcedo met 2 heerlijke jam croissantjes. Nog even genoten van de smalle straatjes, de relaxheid van de mensen uit het dorp en het uitzicht. Dolcedo is een aanrader!

Feitje van Wikipedia: Dolcedo is een gemeente in de Italiaanse provincie Imperia (regio Ligurië) en telt 1246 inwoners (31-12-2004).

Sammie in Italy
Ik weet niet wat het is. Ik zie mezelf op meerdere foto’s met mijn handen in mijn zij, zelfs Tommy staat er regelmatig zo op. Iets met, ik weet mezelf geen houding te geven maar wil toch een kiekje ; )

Ik vertelde al eerder over ons logeer adres deze vakantie. Dit artikel over Lecchiore vind je hier terug.

We bezochten ook Dolceacqua.

25 gedachten over “Dolcedo. Vakantie Italië.”

1. OH ja Italië, ik zou daar ook vaker naartoe moeten gaan. Ik vind het daar ook zo mooi en de mensen zijn gemoedelijk. Ik ga snel je andere vakantiefoto’s bekijken. (Ik dacht heel even dat er Dolce Gusto stond, maar dat was niet. Hihi)

2. Mens, ik zit hier alweer af te tellen naar onze volgende reis naar Italië door jouw reisverslagen! 😀
    Geweldig, hè, dat je daar zo goedkoop EN lekker kan eten? Wij gaan daar regelmatig uitgebreid op restaurant met ons vijfjes voor nog geen € 100!

3. Ik vind het altijd bijzonder om te zien hoe het lijkt alsof die huisjes maar op en tegen elkaar aan gebouwd zijn , schots en scheef maar daardoor heel veel karakter. Het ziet er mooi uit.

4. Dankzij jouw prachtige foto’s zet ik Italië weer op mijn lijstje hoor! Dit soort plaatsjes zijn echt wat voor ons!
    Mooie foto ook van jezelf trouwens!

5. 27 euro? Dat is zeker niet duur!
    Leuk dat jullie zo hebben genoten in dat dorpje! En die foto’s geven goed de sfeer mee, ik kan me gelijk voorstellen hoe het was 😉

6. Wederom prachtige foto’s weer Sam! Echt, vaker doen, die grote camera mee nemen, hahaha ik weet het is een gesleep maar je ziet duidelijk het verschil, tenminste ik wel 😀

En die houding, volgens Jung, als je zo staat, zeg je juist, ‘hier ben ik’, of Jung, of andere wetenschappers, weet ik wat, lol… Maar eigenlijk heb ik dat zelf dus ook… maar mijn handen dan in mijn zij, dan weer niet, gek genoeg.