Boek review Het begon met een ster.

het begon met een sterIk las dit boek deze week in 2 dagen uit. Dit boek gaat over Helga Weiss, ze heeft een dagboek bij gehouden tijdens de tweede wereld oorlog toen zij en haar ouders gedeporteerd werden naar het getto van Theresienstadt. Ze heeft de oorlog overleefd en heeft na jaren haar dagboek en alle losse briefjes zo goed mogelijk chronologisch vastgelegd en daar opmerkingen bij geschreven.

Dit boek is het eerste oorlogsboek wat ik soms even aan de kant legde, niet omdat het zo afschuwelijk was dat ik niet verder kon lezen, maar om de vele voetnoten die achter in het boek staan en steeds opgezocht moeten worden. Dat maakte het lezen iets lastiger. Toch heb ik het in 2 dagen uitgelezen dus dat zegt wel genoeg. Helga heeft niet een dagboek bijgehouden waar zij iedere dag in schreef, soms zijn er dagen geen notities en dan weer meerdere kleine gebeurtenissen die ze beschreven heeft. Tijdens de oorlog was ze ook nog erg jong en hield zich uiteraard niet bezig met datums enz. Deze zijn later toegevoegd toen alle schriftjes en losse blaadjes zijn samengevoegd tot een boek.

Achter in het boek staat ook een interview/gesprek met Helga wat in 2011 plaats vond. Ik vond dit ook erg boeiend om te lezen, zo verteld ze in het kort over de periode na de oorlog. Ik had er nooit eerder bij stil gestaan maar inderdaad over die periode hoor je maar weinig, ja de oorlog was voorbij en vrijheid werd gevierd maar waar moesten al die mensen naartoe toen zij de oorlog hadden overleefd? Ze hadden niks meer en ook vaak geen huis meer.

Samenvatting: Helga Weiss begint in 1939 als meisje van 9 met het bijhouden van een dagboek. Ze schrijft over het begin van de oorlog in haar woonplaats Praag waar het leven voor de Joden steeds moeilijker word door de nazi’s. Ze word met haar ouders naar het getto van Theresienstadt gedeporteerd en in de meisjes barak waar ze op het laatst woont heeft ze alleen nog haar dagboek en tekenspullen. Ze tekent alles wat ze om zich heen ziet gebeuren en schrijft in haar dagboek over gebeurtenissen die ze mee maakt.