17 In It's a bloggers life

Facebook advertentie, adverteren op Facebook deel 2

Ik vertelde al eerder over mijn testje met adverteren op Facebook, dit deed ik met een advertentie over sokken. Dit maal ging ik voor een iets andere Facebook advertentie met een andere titel, één waarvan ik dacht dat de titel meer zou uitlokken tot klikken op de link. Mijn artikel over naakt slapen : ) Dit keer plaatste ik een nieuw berichtje op mijn Facebook pagina en gaf het artikel gelijk een upgrade, benieuwd naar deze resultaten?

doelgroep facebook advertentieDe foto’s in dit artikel zijn weer aanklikbaar voor een groter formaat.

Ik begon dus met een nieuw berichtje op Facebook waardoor er nog niet veel mensen waren bereikt voordat de advertentie inging. Zodra je een advertentie aanmaakt gaat deze in de wacht en moet deze eerst door Facebook goed gekeurd worden, dit gaat best wel snel. Ik stelde het budget weer in op 4 euro voor 24 uur, de doelgroep: locatie Nederland mannen en vrouwen vanaf 16 jaar en bij interesses stelde ik 3 steekwoorden in: Calorie, Naakt en Slaap.

Hier onder zie je een overzicht van de advertentie. Ik maakte de advertentie aan op 2 juni om ongeveer 12 uur.

Adverteren op facebook

Hier onder een screenshot van Google Analytics. Het artikel waar ik de advertentie voor aanmaakte stond al sinds 1 maart op mijn website dus de geschiedenis van het artikel is iets langer als de vorige keer maar het zijn nogal vlakke resultaten.

resultaten google advertentie2

Ik vond het bijzonder grappig om te zien dat dit artikel al veel sneller werd aangeklikt. In het eerste half uur waren er al 2 acties met de advertentie, hier onder een printscreen van de resultaten na 1 uurtje.

resultaten na 1 uur

Facebook advertentie, de resultaten.

De advertentie liep af op 3 juni en ik heb direct naar de resultaten gekeken. Hoewel ik verwacht had dat vooral mannen zouden klikken op de link bij het zien van het woord naakt is het tegenovergestelde waar. (Hop, dat vooroordeel is de prullenbak in)  Het zijn ontzettend veel vrouwen!

resultaten naakt

resultaten fb advertentieDe advertentie is gezien door 1738 mensen, vooral vrouwen en vrouwen hebben ook het meest doorgeklikt. De leeftijd is wel een stuk lager, pubers gaan dus vooral af op naakt. Ook is de advertentie voornamelijk gezien op een mobiel apparaat. Vergeleken bij de sokken advertentie zijn er nu weinig likes maar is er veel vaker door geklikt op mijn artikel, maar dan wel voornamelijk door vrouwelijke pubers. Grappig want dit had ik totaal niet verwacht.

stats leeftijd kliksOf het het waard is zo’n advertentie weet ik niet, ik denk dat je er zeker resultaten mee kunt behalen maar de vraag is of je dit wilt. Ik vond het vooral heel erg grappig om de resultaten te zien en interessant om te zien hoe dit werkt. Omdat er zoveel acties waren op Facebook ging ik er direct van uit dat dit dit keer ook te zien moest zijn in Google Analytics.

Facebook advertentie te zien in Google Analytics.

test facebook adverteren blog

Dit keer was duidelijk een piek te zien. Ik vond het echt leuk om dit eens uit te proberen en zo een mini onderzoekje te doen, of ik hier vaker gebruik van ga maken.. Waarschijnlijk niet. Ik vond het vooral leuk om te zien wat Facebook adverteren doet maar ik zie het mezelf niet op regelmatige basis gebruiken.

Wat vind jij er van en ga je dit eens proberen?

Klik hier voor deel 1 van mijn test met Facebook advertenties.

Dit vind je misschien ook leuk

17 Comments

  • Reply
    Monique | WritingMonique
    juni 13, 2016 at 8:51 am

    Wat ontzettend leuk om dit te zien!!

  • Reply
    Natasja
    juni 13, 2016 at 8:55 am

    Wel heel leuk je testje… Ik zit er aan te denken dit ook eens te doen. Ik vraag me af dat wanneer je langer adverteert dit ook echt veel meer kliks zou geven?? Idd grappig want de titel zegt natuurlijk echt wat he??

  • Reply
    Mieneke
    juni 13, 2016 at 9:35 am

    Wat leuk dat je dit getest hebt! Ik zou op termijn weleens een add op mijn blog willen zetten, maar dan moeten de bezoekersaantallen eerst nog wat stijgen 😉

  • Reply
    Nesrin
    juni 13, 2016 at 10:52 am

    Leuk dat er nu wel een piek te zien is. Het lijkt mij best een strak plan om een keer een FB advertentie in te zetten.

  • Reply
    Saar
    juni 13, 2016 at 11:18 am

    Ik vind het wel interessant. Goed dat je het eens hebt geprobeerd. Dat ga ik misschien toch ook eens proberen.

  • Reply
    Kirsten
    juni 13, 2016 at 1:08 pm

    Interessant artikel, vooral omdat ook ik er over nadacht om hier iets mee te gaan doen!

  • Reply
    Marsha
    juni 13, 2016 at 3:12 pm

    Interessant om te lezen! Misschien ga ik het ooit ook wel een keer uit proberen. -x-

  • Reply
    Demi
    juni 13, 2016 at 5:32 pm

    Heel tof gedaan, wie weet ga ik ‘t ook eens uitproberen. Ben wel erg benieuwd hoe het me dan gaat bevallen 🙂

  • Reply
    Nina Simplynspecial
    juni 13, 2016 at 9:46 pm

    Ik heb het ook eens gedaan, maar merkte er toen weinig van.. Wellicht dat ik het eens met een winactie ga doen. Hoewel er dan vooral winactie jagers mee zullen doen haha. Gok dat de kans dat mensen ‘blijven hangen’ dan toch een stuk lager is.

  • Reply
    Natascha - stadsmeisje.be
    juni 13, 2016 at 11:12 pm

    Interessant testje! Ik gebruik de facebook advertenties vaak voor mijn job maar ik vrees dat ze voor mijn blog inderdaad weinig meerwaarde kunnen vormen 🙂

  • Reply
    Angélica
    juni 14, 2016 at 9:05 pm

    Ha, leuk om te zien dit! Ik kan me voorstellen dat een artikel over naakt zijn meer klikken oplevert dan sokken, maar toch een leuk experiment 😀

  • Reply
    Fabian
    juni 14, 2016 at 10:44 pm

    Als ik binnen kort een artikel heb waar bij het denk ik ga werken. Ga ik het zelf ook maar een proberen

  • Reply
    Morgaine
    juni 15, 2016 at 7:31 am

    Van de pubers had jij niet verwacht? Ja ik wel, hahahaha dat is DE leeftijd dat een ieder zich gaat ontwikkelen op naakt en alles wat erbij hoort, dat is dan nog spannend en waarom zou je zeven uur pd naakt zijn, lol…

    Wat ik ook zag, is dat juist die middenmoot, voor 45 dus niet echt heeft geklikt, gehuwd, of met partner, kinderen een heel ander leven en het zal allemaal wel vaak, hahahaha

    En na de 45 is het de sleur denk ik dan, god ik kan hier hele verhalen bij verzinnen dankzij de stats alleen al 😉

    En of ik het ooit ga doen… geen idee, classic nudes? met de kans dat FB ook meteen mijn Atelier oprolt? hahaha

    X

  • Reply
    Puck
    juni 15, 2016 at 11:06 am

    Ik heb net ook een facebook campagne opgezet voor mijn bedrijfje. Eens kijken of het werk…

  • Reply
    Roos
    juni 15, 2016 at 2:39 pm

    Oh wat geinig die uitkomsten. Vrouwen klikken sowieso vaker op een artikel. Mannen kijken liever plaatjes, minder tekst, blabla vooroordeel, haha. 😛 Een ‘naaktartikel’ liken is ook wel gewaagd natuurlijk; zien je fb-frenemies ineens dat jij jij dingen over naaktheid leest… Nee, veel te veel taboe hoor. Vond je onderzoekje wel erg leuk om te lezen. 🙂

  • Reply
    Dinja
    juni 16, 2016 at 11:42 am

    Leuk om je 2e experiment te zien! Ik denk toch dat vrouwen meer blogs lezen dan mannen, misschien dat het daarmee te maken heeft?

  • Reply
    Bente
    november 9, 2016 at 11:19 pm

    Ik moest natuurlijk ook even bekijken hoe het jou was bevallen. Leuk dat je er een echt echt experiment van hebt gemaakt door twee verschillende blogjes te adverteren. Het is wel meteen duidelijk dat je er beter over na moet denken dan ik heb gedaan ;). Leuk om jouw ervaring te zien!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.