Review Het familieportret

Ik ben een echte boekenwurm en ik lees erg snel. Ik kan mezelf helemaal kwijt raken in een boek en ben dan niet bereikbaar voor de ‘echte wereld’ Ik vind lezen heerlijk! Ik koop boeken altijd nieuw omdat ik geniet van de geur van een nieuw boek, (raar, I know!) je zal mij nooit zien lezen op een e-reader ding, ik wil een boek vast kunnen houden 🙂

Het Familieportret van Jenna Blum

familieportretDit boek las ik deze zomer uit. Ik vond dit boek erg heftig en het zet je aan tot nadenken. De hoofdpersonen in het verhaal leven eigenlijk beide met een straf die stamt uit de oorlogstijd, moeder en dochter, en dit verhaal is erg mooi beschreven waardoor je voor beide personages begrip, respect en medeleven hebt. In het boek worden best veel vreselijke gebeurtenissen uit de oorlog beschreven waarbij ik steeds dacht; Nee hoe kan een mens een ander mens zo afschuwelijk behandelen?! Later heb ik hier ook nog over nagedacht, deze onvoorstelbare dingen zijn gewoon echt gebeurd. Dit boek blijft je dus bij nadat je het al hebt weg gelegd en dat ik vind ik een mooi stukje schrijfkunst. Toch had ik soms wat moeite om door te lezen dus vandaar een 9.

Bron afbeelding

Samenvatting: Vijftig jaar lang heeft Anna Schlemmer geweigerd te praten over haar leven in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog.Anna’s dochter Trudy herinnert zich niet veel: zij was nog maar vier toen zij en haar moeder door een Amerikaanse soldaat werden bevrijd en met hem meegingen naar Minnesota. Maar ze bezit één bewijsstuk uit het verleden: een familieportret waarop zijzelf staat, samen met haar moeder en een nazi-officier. Gedreven door schuldgevoel over wie haar voorouders zouden kunnen zijn, gaat Trudy op onderzoek uit. Ze slaagt erin om eindelijk de dramatische, hartverscheurende waarheid over haar moeders verleden boven tafel te krijgen. Het familieportret is een gepassioneerd maar gedoemd liefdesverhaal en een indringend portret van een moeder-dochterrelatie, dat de lezer nog lang zal bijblijven.